Cesta čitateľa

0 Komentárov
61 Zobrazení

Nikto z nás sa nerodí čitateľom. Láska ku knihám nie je vlastnosť, ktorú by sme dostali ako darček od matky prírody. Čitateľom sa stávame. Ľudia sú však prirodzene veľmi zvedavé bytosti. Špeciálne deti. Každý z rodičov by si hneď vedel spomenúť na sto príhod, kedy jeho dieťa s radosťou objavovalo svet naokolo. Aj učitelia dosť dobre vedia, ako veľmi fascinované dokážu byť deti všetkým novým, čo ich v živote postretne. A to sa nám zdá byť tým najlepším predpokladom na ceste za čitateľom.

Niekedy to ide zdanlivo samé od seba, inokedy je cesta čitateľa pomalá a veru aj náročná. Ako ľahko budú naše deti po tejto ceste kráčať, závisí od mnohých faktorov. Najvýraznejším sa ukazuje vplyv prostredia. O tom, akú dôležitú úlohu hráme my dospelí v čitateľskom živote našich detí, si môžete prečítať aj v tomto článku.

Ešte niečo?

Ale áno, ešte tu je jeden významný hráč. Výber správnej knihy pre konkrétnu čitateľskú fázu, v ktorej sa dieťa nachádza. Preto sme vám na pomoc vytvorili mapku – cestu čitateľa. Snažili sme sa v nej načrtnúť, ako približne vyzerajú knihy pre jednotlivé zastávky čitateľskej cesty. (Pozor! Tieto míľniky na ceste čitateľa nezávisia od veku. Napríklad knihy v kategórii „prváčik“ môže lúskať superšikovný predškolák alebo naopak tretiak, ktorý bojuje so svojimi vlastnými prekážkami. „Poslucháčom“ sú veľmi rady deti od narodenia, ale aj mládežníci a my dospeláci. Sledujte preto potreby, nie vek svojho dieťaťa.)

Veríme, že vám náš sprievodca padne na úžitok!

Šesť zastávok čitateľa

1. Ochutnávač – veľa obrázkov, máličko textu

Bábätká sú snáď najviac nadšení objavitelia kníh. Nebránia sa skúmať ich všetkými zmyslami! Milujú šuchotavé textilné knihy, prekvapenia skrývajúce sa pod odklápacími okienkami, pohyblivé prvky a 3D efekty pop-up kníh. Už len samotné otáčanie strán vie byť parádny zážitok. Naučiť sa správne chytiť tú tenkú papierovú je hotové umenie (a nácvik trpezlivosti či jemnej motoriky).

Ochutnávači majú radi obrázky, pokojne aj bez textu. Dôležitá je rôznorodosť. Ponúknite im kontrastné leporelá, realistické fotografie aj umelecké ilustrácie.

2. Bádateľ a poslucháč – veľa obrázkov na skúmanie, stále viac textu na počúvanie

Bádateľom sa stáva dieťa, ktoré už objavuje so zámerom. Je to presne ten moment, keď zrazu zistíte, že doma dokola čítate štyri leporelá o traktoroch. Alebo dinosauroch. Vtedy sa nebojte vášmu čitateľovi ponúkať všetko, čo k téme, ktorá ho zaujíma, nájdete. Možno aj knihy určené starším deťom. Dobre spracované encyklopédie si môžu zatiaľ len prezerať, oveľa neskôr aj samostatne čítať.

Na opačnej strane tejto cesty stojí poslucháč. Vaše dieťa sa s každým pribúdajúcim rokom dokáže lepšie sústrediť, preto miluje predčítanie postupne dlhších a dlhších príbehov. Toto je pre nás tá najkrajšia rodičovská fáza cesty čitateľa. Vďaka vášmu hlasu sa dieťatko môže zamilovať do príbehov. V bezpečí vášho náručia sa môže s radosťou vydať na putovanie s klasickými aj novodobými knižnými hrdinami.

Poslucháčom ale neprestáva byť celý svoj život. Spoločné (pred)čítanie robí zázraky aj u veľkých školákov. Možno si vaše dieťa už dávno samé číta Ničnever, ale určite si po večeroch rado vypočuje príbehy z Narnie či Zememorí vo vašom podaní. Garantujeme vám, že z týchto spoločných zážitkov si odnesiete tie najkrajšie spomienky. Ba čo, nadšenými poslucháčmi sme aj my dospelí. Svedčí o tom rastúca obľuba audiokníh všetkých žánrov.

Viac o čítaní najmenších nájdete aj na https://krajinacitatelov.sk/milniky/.

3. Prváčik – veľa obrázkov, málo textu

S kategóriou prváčik prichádzajú prvé radosti zo samostatného čítania. Nie je väčšej odmeny pre rozvíjajúce sa čitateľské sebavedomie než dočítaná kniha. Ideálnym čítaním sú knihy s veľkým množstvom ilustrácií, minimom textu, ale s uceleným príbehom na úrovni veku dieťaťa. Perfektné sú obrázkové knihy (picture books) alebo zaujímavé encyklopédie. Dôležité je, aby čítanie ostalo zážitkom. Často sa v tomto období totiž z kníh stávajú domáce úlohy, povinnosti. Dajte teda pozor, aby váš školák mal okolo seba dosť príležitostí siahnuť po lákavej, zábavnej knihe aj mimo vyučovania.

4. Začínajúci čitateľ – stále viac textu, ale opatrne

Ak už deti majú technicky proces čítania v malíčku, stali sa z nich začínajúci čitatelia. Pomaly sa odvažujú siahnuť aj po hrubých knihách. To sú často deti vo veku okolo 8 – 9 rokov. Začínajúcim čitateľom však môžu byť aj trochu staršie decká, ktoré spomaľuje práve spomínaná technická zložitosť čítania. Nezabúdajte, že naučiť sa čítať je náročný proces, ktorý rôzne deti zvládajú v rôznom veku.

Deti v tejto fáze často preferujú humorné knihy, ale aj detektívky a záhady. Aj tu treba dať pozor na čitateľské sebavedomie. Začínajúci čitatelia často dávajú šancu iba knihám, ktoré na prvý pohľad vyhodnotia ako „zdolateľné“. Výborné sú teda zábavné príbehy, vzdušne sádzané texty, dostatok ilustrácií. Knihy, ktoré sa im zdajú príliš zložité, sú ideálnymi adeptami na spoločné čítanie.

5. Odradenec – neverí, že knihy dokážu zaujať

Čitateľ, ktorý má viac zlých skúsenosti s knihami, sa môže stať frustrovaným čitateľom. Nedostatok čitateľských vzorov, zaujímavých kníh, ba dokonca príležitostí na čítanie skombinujte s dostupnosťou a lákavosťou telefónov či sociálnych médií a máte pekne zavarené na averziu voči knihám.

Pozor, tu je situácia viac než vážna! Vyžaduje sa kúra pomocou skutočného knižného zážitku z oblasti, ktorá je čiteteľovi blízka. Odradencovi treba ponúkať knihy, ktoré budú preňho zážitkom. Najjednoduchšou cestou sú komiksy a grafické novely. Prípadne to môžete skúsiť pomocou záujmov a koníčkov: životopisy obľúbených športovcov a hviezd, kuchárske knihy, rozprávania o odvážnych cestovateľoch. Nebojte sa siahnuť aj po odbornej literatúre. Možno práve váš 14-ročný mládežník potrebuje poradiť s podnikateľským nápadom, alebo skúša nájsť spôsob kreatívneho uplatnenia. Na každú tému existujú knihy, ktoré by mu pomohli, len majú nálepku „dospelácke“.

6. Rozbehnutý čitateľ – veľa či málo textu v obľúbených žánroch

Tak, a toto je koniec našej cesty. Ale ako to už býva, každý koniec je zvyčajne aj nový začiatok. Rozbehnutý čitateľ rád číta a vie, čo ho baví. Vie si vyberať medzi úrovňami, neváha skúšať nové žánre. Ako takéto deti ešte viac podporiť? Umožnite deťom byť v kontakte s rôznorodým výberom kníh, navštevujte spolu pravidelne knižnice. Staňte sa pre neho čitateľským vzorom. Rozprávajte o obľúbených knihách, ale aj tých, ktoré ste nedočítali, o vlastných čitateľských krízach. O tom, že knihy sú bežnou súčasťou života. Pomôžu vám k tomu aj práva čitateľa, o ktorých si môžete prečítať v článku 10 nedotknuteľných práv čitateľa.

Kľukatá cesta čitateľa

Teraz už poznáte všetky fázy čitateľstva detí. Chceme vás však upozorniť, že cesta čitateľa nie je diaľnicou z bodu A do bodu B. Naopak, môže byť pekne spletitá. Rôzni čitatelia sa po nej môžu vybrať rôznym spôsobom. Preskakovať či vracať sa k obľúbeným zastávkam na ceste je viac než dovolené! Obrázkové knihy, ktoré čítate svojim škôlkarom, budú znova objavovať v prvej triede ako samostatné čítanie. Ak už zvládajú čítať plnotextové knihy, neznamená to, že by si nevychutnali humorom nabitý komiks alebo knihu úplne bez slov.

A nikdy, naozaj nikdy nie je dieťa príliš staré na to, aby ste mu čítali nahlas.

Vašu cestu čitateľa si môžete stiahnuť po kliknutí na obrázok.


Ovplyvňuje Matúšov efekt túžbu vášho dieťaťa čítať?

Číta vaše dieťa nerado? Uprednostnilo by dokonca pomoc v domácnosti...

Stopy

Motivovať deti v triede čítať je ozaj náročné. Niektoré deti...