Nikto z nás sa čitateľom nerodí. Čitateľmi sa stávame. Niekedy to ide zdanlivo samé od seba, inokedy je cesta čitateľa pomalá a veru aj náročná. Ako ľahko budú naše deti po tejto ceste kráčať, závisí od mnohých faktorov. Jeden z nich ale presahuje ostatné.
Čo to bude?
Neuveríte, ale …. správna kniha. To je prekvapenie, však? 🙂 Nuž, i keď sa to môže zdať ako najľahšia vec na svete, často od vás počúvame, že vaše bábo leporelká nebavia a pritom by ho baviť mali, že váš druháčik ani za svet nebude čítať Troch pátračov, a vy v jeho veku ste ich hltali.
Preto sme vám na pomoc vytvorili mapu čitateľskej cesty. V nej vidíte ako približne vyzerajú knihy na jednotlivých zastávkach čitateľskej cesty. Všimnite si drobné stopy, ktoré vedú od jedného míľnika k druhému – a že odrazu vedú späť, a nie dopredu! Čitateľská cesta je totiž skôr tancom po parkete než behom do spoločného cieľa.
V batoľacom období si s dieťaťom možno čítavate Krtka, a keď nastúpi do prvého ročníka, zistí, že v Krtkovi je práve toľko textu na každej strane koľko zvládne prečítať, aby stále rozumelo. A v čase keď by mohol začať čítať Troch pátračov objaví komiksy – žáner, ktorý hovorí omnoho viac než by sa zdalo, no menej slovami. Práve takto sa učíme čítať: po troške.
Cieľom nie je kniha plná textu a bez jedinej ilustrácie. Cieľom je neustála radosť z toho, čo práve čítame.
1. Ochutnávač – veľa obrázkov, máličko textu
Bábätká sú snáď najviac nadšení objavitelia kníh. Nebránia sa skúmaniu pomocou všetkých zmyslov! Milujú šuchotavé textilné knihy, prekvapenia pod odklápacími okienkami, pohyblivé prvky a 3D efekty pop-up kníh. Už len samotné otáčanie strán vie byť parádny zážitok. Naučiť sa správne chytiť tú tenkú papierovú je hotové umenie (a nácvik trpezlivosti či jemnej motoriky).
Bežné dieťatko okolo jedného roka vydrží skúmať jeden podnet iba približne minútku. Vrkútate, obzeráte mačiatko, mňaukáte, hodinky tikajú – a hop! Musíte obrátiť stranu, pretože bábo sa odrazu vyberá preč. Otočením strany ste pomyselný budík natiahli na ďalšiu minútku. Ak teda to vaše dieťa od knižiek neustále odchádza, bude to vekom, nie tým, že nemá rado knihy.
A možno to bude aj knižkou. Ochutnávači majú radi jednoduché obrázky z ich vlastného sveta, pokojne aj bez textu. Nech je na nich izbička, oblečenie, jedlo. Hľadajte ale pestré spôsoby zobrazovania: kontrastné leporelá, kresby ceruzkou, realistické fotografie aj umelecké ilustrácie.
2. Bádateľ a poslucháč – veľa obrázkov na skúmanie, stále viac textu na počúvanie
Bádateľom sa stáva dieťa, ktoré už objavuje so zámerom. Je to presne ten moment, keď zrazu zistíte, že doma dokola čítate štyri leporelá o traktoroch. Alebo dinosauroch. Vtedy sa nebojte vášmu čitateľovi ponúkať všetko nájdete k tej jeho téme. Možno aj knihy určené starším deťom. Dobre spracované encyklopédie si bude na začiatku iba obzerať a prosiť vás o prečítanie. Neskôr do nich dospeje už aj ako samostatný čitateľ.
Ruka v ruke s bádateľom je tu poslucháč. Vaše dieťa sa s každým pribúdajúcim rokom dokáže lepšie sústrediť, preto miluje predčítanie postupne dlhších a dlhších príbehov. Toto je pre nás tá najkrajšia rodičovská fáza cesty čitateľa. Vďaka vášmu hlasu sa dieťatko môže zamilovať do príbehov.
Poslucháčom ale ostáva na celý svoj život. Spoločné (pred)čítanie robí zázraky aj u veľkých školákov, a potom špeciálne u tínedžerov, ktorí na čítanie stále ťažšie hľadajú čas. Nech si pri vás školák poleží, kým čítate čosi dobrodružné mladšiemu. Nebojte sa tiež pustiť do audiokníh počas ranných ciest autom do školy alebo počas letného roadtripu.
Viac o čítaní najmenších nájdete aj na https://krajinacitatelov.sk/milniky/.
3. Nováčik – veľa obrázkov, málo textu
S kategóriou nováčik prichádzajú prvé radosti (a trápenia) samostatného čítania, či už máte doma čítajúceho predškoláka alebo druháčika. Niet väčšej odmeny pre krehké čitateľské sebavedomie než dočítaná kniha. Ideálnym čítaním sú preto knihy s veľkým množstvom ilustrácií, minimom textu, ale s uceleným príbehom na úrovni veku dieťaťa.
Perfektné sú obrázkové knihy (picture books) alebo zaujímavé encyklopédie. Dôležité je, aby čítanie ostalo zážitkom. Často sa v tomto období totiž z kníh stávajú domáce úlohy, povinnosti. Dajte teda pozor, aby váš školák mal okolo seba dosť príležitostí siahnuť po lákavej, zábavnej knihe aj mimo vyučovania.
4. Začínajúci čitateľ – stále viac textu, ale opatrne
Ak už deti majú technicky proces čítania v malíčku, stali sa z nich začínajúci čitatelia. Pomaly sa odvažujú siahnuť aj po hrubých knihách. To sú často deti vo veku okolo 8 – 9 rokov. Začínajúcim čitateľom však môžu byť aj trochu staršie decká, ktoré spomaľuje práve spomínaná technická zložitosť čítania. Nezabúdajte, že naučiť sa čítať je náročný proces, ktorý rôzne deti zvládajú v rôznom veku.
Deti v tejto fáze často preferujú humorné knihy, ale aj detektívky a záhady. Aj tu treba dať pozor na čitateľské sebavedomie. Začínajúci čitatelia často dávajú šancu iba knihám, ktoré na prvý pohľad vyhodnotia ako „zdolateľné“. A tak to má byť! Výborné sú teda zábavné príbehy, kde je text stále prerušovaný ilustráciami a kde sa stále mení font.
Knihy, ktoré sú pre nich zatiaľ náročné sú ideálnymi adeptami na spoločné čítanie – ešte by ich nezvládli čítať sami, no už im budú rozumieť.
5. Odradenec – neverí, že knihy dokážu zaujať
Čitateľ, ktorému by už čítanie malo ísť dobre, no stále to tak nie je alebo čitateľ, ktorý v škole preberá hlavne nudné texty sa môže stať odradeným čitateľom. Skúste skombinovať známkovanie, nezaujímavú čítanku v 7.ročníku s dostupnosťou telefónov či sociálnych médií. Ha, máte pekne zavarené na averziu voči knihám.
Pozor, tu je situácia viac než vážna! Vyžaduje sa kúra pomocou skutočného knižného zážitku z oblasti, ktorá je čiteteľovi blízka. Odradencovi treba ponúkať knihy, ktoré budú preňho zážitkom.
Najjednoduchšou cestou sú komiksy a grafické novely, tieto knihy hovoria ich jazykom. Tiež to môžete skúsiť pomocou záujmov a koníčkov: životopisy obľúbených športovcov a hviezd, kuchárske knihy, rozprávania o odvážnych cestovateľoch. Nebojte sa siahnuť aj po odbornej literatúre. Možno práve váš 14-ročný mládežník potrebuje poradiť s podnikateľským nápadom alebo skúša nájsť spôsob kreatívneho uplatnenia. Na každú tému existujú knihy, ktoré by mu pomohli. Nebojte sa toho, že mnohé nájdete v poličkách pre oficiálne dospelých.
6. Rozbehnutý čitateľ – veľa či málo textu v obľúbených žánroch
Rozbehnutý čitateľ rád číta a vie, čo ho baví. Vie si vyberať medzi úrovňami, neváha skúšať nové žánre. Ako takéto deti ešte viac podporiť?
Umožnite deťom byť v kontakte s rôznorodým výberom kníh, chodievajte spolu pravidelne do knižnice alebo kníhkupectva. Čítajte si s ním alebo povedľa neho. Hovorte o obľúbených knihách a aj o tých, ktoré ste nedočítali. Hovorte o svojich čitateľských krízach. Hovorte o tom, že tom, že knihy sú bežnou súčasťou života.
Na záver musíme znovu zopakovať: cesta čitateľa nie je diaľnicou z bodu A do bodu B. Naopak, môže byť pekne spletitá. Rôzni čitatelia sa po nej môžu vybrať rôznym spôsobom. Preskakovať či vracať sa k obľúbeným zastávkam na ceste je viac než dovolené! Obrázkové knihy, ktoré čítate svojim škôlkarom, budú znova objavovať v prvej triede ako samostatné čítanie. Ak už zvládajú čítať plnotextové knihy, neznamená to, že by si nevychutnali humorom nabitý komiks alebo knihu úplne bez slov.
A nikdy, naozaj nikdy nie je dieťa príliš staré na to, aby ste mu čítali nahlas.