Ako komiksy pomáhajú deťom s nízkym čitateľským sebavedomím?

0 Komentárov
272 Zobrazení

Pomáhať deťom s čítaním pre radosť je výsadou všetkých dospelých, ktorých deti vo svojom živote stretávajú. Vy už viete, aké dôležité je byť pre ne čítajúcim vzorom a ukázať im, že knihy sú láska. Ale potom je tu ešte čosi – vyberať knihu tak, aby im zapasovala na mieru podľa ich zručností. Pretože iba vtedy, ak im náročnosťou sadne tak akurát a samy ju budú považovať za zaujímavú, v nich bude podporovať vnútornú motiváciu čítať stále viac. Ak ste komiks doteraz vnímali ako neplnohodnotnú literatúru, pozývame vás toto presvedčenie prehodnotiť.

Nízke čitateľské sebavedomie – čo to vlastne znamená?

Čitateľské sebavedomie nie je hodnotenie učiteľa alebo iného dospelého. Je to odhad vlastných čitateľských zručností, ktorý sa môže značne líšiť aj medzi deťmi rovnakého veku. Rozdiely pritom nie sú vôbec zanedbateľné: až 57 % slovenských detí si v čítaní neverí vôbec alebo len málo. Tieto deti samy seba vnímajú ako málo skúsených čitateľov a v medzinárodných testovaniach tvrdia, že nedokážu porozumieť náročnejším textom, nachádzajú v nich slová, ktoré nepoznajú, čítanie je pre ne vyčerpávajúce a považujú ho za stratu času.

Deti, ktoré si neveria v čítaní, tak veľmi ľahko strácajú akúkoľvek motiváciu čítať, niektoré až úplne prestávajú. Existujú však knihy, ktoré deťom s nízkym sebavedomím a slabšími čitateľskými zručnosťami môžu hravo pomôcť. Komiks má u mnohých rodičov a učiteľov neslávnu reputáciu – neraz u nich prevláda pocit, že textu je na čitateľský tréning primálo a nezapĺňa celé strany. Tu sa môžeme na chvíľu zastaviť – nie je toto presne to, čo takéto deti potrebujú?

Toto určite zvládnem prečítať

Komiksové knihy v deťoch už pri prvom otvorení vyvolajú okamžitú radosť. Na prvý pohľad totiž vzbudzujú dojem, že toto zvládnu prečítať. Text je vzdušný, mnohé sa dá odčítať z obrázkov. Deťom sa tak komiksy zdajú oveľa jednoduchšie ako bežné knihy (čo ale nemusí byť vždy pravda, to im neprezrádzajte). Vďaka tomu ich čítanie komiksov neunavuje, ale neustále poháňa vpred. S chuťou dočítajú celý príbeh, pričom zažijú obrovský pocit víťazstva. A práve čitateľský úspech je hnací motor k ďalšiemu čítaniu.

Kniha nepotrebuje text na to, aby rozprávala príbeh

Menej textu alebo viac obrázkov neznamená menej čítania. Aj pri obrázkových knihách deti musia vynaložiť veľa úsilia, aby pochopili dej. No práve preto, že grafické spracovania v sebe majú menej textu, pomáhajú deťom ľahšie porozumieť príbehu. Mnoho čitateľov, pre ktoré je aj vo vyššom veku čítanie náročné, sa učí zrakom. Obrázky vedľa slov im poskytujú vizuálny náznak toho, o čom text hovorí.

Rozvíjanie predstavivosti a prepájania súvislostí

Ak sa vám zdá, že komiks dieťaťu podsúva všetko ako na tanieri, nie je to celkom tak. Mozog musí zapracovať, aby prepojil text s obrázkom a doplnil nevyslovené, odčítal emóciu z nakreslených tvárí. Deti sa tak z veľkej časti samy stávajú súčasťou príbehu, mnohé si musia domyslieť. Úžasná príležitosť rozprúdiť diskusiu o tom, čo sa v knihe udialo či neudialo.

Na ceste za dobrodružstvami a čitateľským sebavedomím

Aby sme to na záver upresnili, hovoríme o každej vekovej kategórii. Komiksy totiž nie sú iba príbehy o superhrdinoch či zloduchoch, prechádzajú do mnohých žánrov. Dokonca aj niektoré dlhočizné klasické príbehy majú svoju komiksovú podobu. Povzbudiť tak viete naozaj každého čitateľa, čo si neverí, nezávisle od veku. Ak si nie ste istí výberom, prezrite si našu komiksovú galériu nižšie, istotne sa vám čosi zapáči. Čítajte ich s deťmi doma, v školách, kdekoľvek chcete. Pretože zručnosti, ktoré si s nimi osvoja, im pomôžu prekonať frustrácie, siahať po ďalších tituloch aj formách a stávať sa sebavedomejšími čitateľmi. A to všetko s radosťou.

Krajina čitateľov odporúča

Pre deti vo veku 7 – 10 rokov

Pre deti vo veku 11 – 13 rokov

Mládežníci vo veku 14 – 16 rokov

  1. AERILA, J. AND MERISUO-STORM, T. Emergent Readers and the Joy of Reading: A Finnish Perspective. Creative Education, 8, 2485-2500 (2017)
  2. MULLIS, I. V. S., VON DAVIER, M., FOY, P., FISHBEIN, B., REYNOLDS, K. A., & WRY, E. PIRLS 2021 International Results in Reading: Students‘ Reading Attitudes and Behaviors (2023)

Knihoradci odporúčajú: Moja šálka umenia

Päť plus jedna kniha o umení v rozličných podobách. Ktorá...

Detské knihy na oslavu jari

Jar nám už všade navôkol vonia. Poďme ju teda spolu...