Stanka Opátová: Čo mi pomohlo s čítaním v triede

Stanka Opátová je učiteľkou na prvom stupni, ktorá sa snaží priniesť do oravského regiónu nové metódy výučby. Je finalistkou súťaže Učiteľ Slovenska 2019 a absolventkou Komenského Inštitútu. Vidieť ste ju mohli v našom webinári Trieda, v ktorej sa číta pre radosť. Ak túžite po inšpirácii, ako aktívne budovať čitateľskú gramotnosť vo svojej triede, nazrite do jej desiatich užitočných tipov, na…

Stanka Opátová je učiteľkou na prvom stupni, ktorá sa snaží priniesť do oravského regiónu nové metódy výučby. Je finalistkou súťaže Učiteľ Slovenska 2019 a absolventkou Komenského Inštitútu. Vidieť ste ju mohli v našom webinári Trieda, v ktorej sa číta pre radosť. Ak túžite po inšpirácii, ako aktívne budovať čitateľskú gramotnosť vo svojej triede, nazrite do jej desiatich užitočných tipov, na ktorých sama stavia:

1. Ranné čítanie – každý deň prvú hodinu čítame počas rannej komunity knižku na pokračovanie. Môže aj nemusí nasledovať rozprávanie o prečítanom.

2. Čítanie rodičov doma –  rodičom sme zaviedli Rodičovskú žiacku knižku, kde deti môžu hodnotiť ich každovečerné čítanie. Ráno sa rozprávame o príbehoch, ktoré im rodičia čítali.

3. Knižnica priamo v triede – v triede máme poličky s knihami, ktoré si žiaci môžu požičiavať na čítanie cez prestávky, počas čitateľských dielní, alebo aj domov.

4. Knihy od rodičov – s rodičmi prváčikov sme sa dohodli, že do triedy venujú knihy s veľkými písmenami (ktoré deti dostali napríklad na Vianoce) a deti si ich budú môcť požičiavať domov na večerné čítanie.

5. Čitateľské dielne – namiesto hodiny klasického čítania sme si raz do týždňa vymysleli čitateľské dielne. Deti celú hodinu čítajú knihu podľa svojho výberu v triede alebo školskej knižnici. Na konci hodiny majú priestor zapísať si, o čom čítali, a zároveň rozprávať o dočítaných knihách.

6. Čítanie rodičov v škole – počas celého marca, mesiaca knihy, navštevujú triedu rodičia, babky, dedkovia či tety žiakov a každé ráno im čítajú ukážku z obľúbenej detskej knihy. Knižku zároveň nechávajú v škole, aby si ju mohli požičať iné deti a sami si odnášajú pamätný list.

7. Vzdelávanie učiteľov – do školy pozývame odborných lektorov, ktorí nám v rámci workshopov rozprávajú o dôležitosti čítania, zúčastňujeme sa na letných školách Komenského inštitútu a iných formách vzdelávania (konferencia Učíme pre život, Pedagogickí hrdinovia).

8. Vzdelávanie rodičov – ako triedni učitelia cez rodičovské združenia “prednášame” o dôležitosti čítania a ponúkame možnosť spolupráce s lektormi.

9. Čítanie profesionálom – deti majú rady čítanie, ktoré je zaujímavé, živé a plné emócie. Nikdy nie je na škodu dopriať im zážitok z pekných príbehov čítaných niekým, kto sa takejto činnosti profesionálne venuje (nám predčítal napríklad Tibor Hujdič – Pán Mrkvička).

10. Ostatné projekty a aktivity – čítanie v našej triede podporujú aj ďalšie aktivity, ktoré sú buď jednorazové alebo organizované nad rámec triedy (napríklad na úrovni viacerých tried). Toto sú najmilšie z nich:

  • rozprávkové dni – osem rozprávok v ôsmich triedach 1. stupňa
  • projekt Tri prasiatka – čítanie rôznych verzií, umelecké spracovanie na výtvarnej a pracovnom vyučovaní, nácvik divadielka
  • Oci, mami, prečítaj mi rozprávku – popoludňajšie predčítanie
  • starší žiaci čítajú mladším

O tomto všetkom hovorí Stanka podrobnejšie v spomínanom webinári Trieda, v ktorej sa číta pre radosť. Ak ste webinár nestihli a máte chuť si ju vypočuť, záznam nájdete tu.

Aj vy môžete byť inšpiráciou

Máte za sebou podobný príbeh vo svojej triede? Pomohla vám triedna knižnica rozčítať žiakov, utíšiť prestávky a naštartovať ďalšie čitateľské aktivity v triede alebo škole? Ak ste hrdí na to, čo robíte a chcete sa podeliť so svetom o svoje skúsenosti a rady s čítaním vo vašej triede, určite nám napíšte na nasatriedacita@krajinacitatelov.sk.


autorka: Stanka Opátová (ZŠ Nižná) úvod & editorka: Monika Freml (Krajina čitateľov)

Podobné články