13 dôvodov, prečo zoznamovať deti s riekankami a piesňami už od narodenia
Keď pršalo, mrholilo… Kolo kolo mlynské… Spadla hruška zelená… Sú vám tieto verše známe? Rytmické, krátke a obľúbené všetkými generáciami! Piesne, riekanky, ale aj vyčítanky, básničky i rečňovanky sú prirodzenou súčasťou detského sveta. Sú hravé, humorné, vzdelávajú a ukazujú deťom krásu poézie. Majú veľké množstvo benefitov a tie najskloňovanejšie súvisia s rozvojom rečových a jazykových schopností.
Prečo sú veršovanky také obľúbené a čo nimi posilňujeme?
- Dieťa dokáže ľahšie odsledovať pohyby úst dospelého. Pri riekankách a piesňach je tempo reči pomalšie ako pri bežnom prehovore. Pomalšie tempo dieťaťu pomáha nielen pri sledovaní artikulácie, ale aj pri porozumení.
- Predlžujeme nimi rodinné puto. Riekanky, ktoré sa stali súčasťou nášho detstva, nám odovzdali naši rodičia. Nimi sa prihovárame svojim deťom. A tie sa budú raz svojim. Vďaka ústnemu podaniu sú dedičstvom mnohých generácií a nesú v sebe špeciálnu emóciu.
- Rozvíjajú slovnú zásobu. Slovná zásoba v riekankách je iná ako tá v bežných konverzačných výmenách (tak schválne, ako často používate v rozhovoroch slová ako pec, hoblík, kominár či zlatá brána?).
- Pomáhajú dieťaťu uvedomiť si, že majú svoj začiatok, stred a koniec. Svoju postupnosť, sled krokov, ktorý sa nedá zmeniť bez toho, aby nenarušil význam. To má neskôr vplyv na schopnosť dieťaťa rozprávať príbehy v časových súvislostiach.
- Sú zábavné a rozvíjajú zmysel pre humor. Priam nás pozývajú k tomu, aby sme odložili povinnosti a bavili sa. Pôsobia relaxačne, znižujú úroveň stresu i napätia a skrz spoločne (a príjemne) strávený čas upevňujú vzťah s dieťaťom.
- Nabádajú k citlivému vnímaniu modulácie nášho hlasu. Schopnosť dieťaťa v prvých mesiacoch života vnímať rytmus a odchýlky v ňom sú základom pre kvalitné jazykové schopnosti1 – dieťa v období prvých slov (a pred) vníma slová práve prostredníctvom rytmu, nie fonetiky, ako sa doteraz myslelo. Rodičia odovzdávajú riekankami a piesňami dieťaťu množstvo informácií o tom, ako jazyk funguje.
- Sú prirodzené. Nájdete ich v každom jednom jazyku, v každej kultúre. Sú súčasťou hier, kníh a tvoria podstatnú časť vzdelávacieho programu v materských školách. Riekanky a piesne sú intuitívnym spôsobom, ako sa dieťaťu prihovárať a ako ho zabaviť.
- Rozvíjajú motoriku. Ak nás dieťa vidí pri riekankách i piesňach zapájať pohyb (tancovať, tlieskať, dupať), bude sa snažiť napodobniť nás, čím sa rozvíjajú aj jeho motorické schopnosti. Jeho aktívne zapojenie predlžuje a skvalitňuje aj mieru jeho pozornosti.
- Rozvíjajú sluchovú pamäť. Ľahko sa pamätajú. Sú krátke, jednoduché, rytmické a ich opakovanie sa deťom nezunuje – práve naopak . Častým opakovaním majú možnosť lepšie si napočúvať výslovnosť daných slov, a tiež možnosť zamerať sa vždy na niečo nové.
- Podporujú sociálne zručnosti dieťaťa. Riekanky sú súčasťou interakcií s dospelým či so skupinou rovesníkov. Dieťa sa tak učí porozumieť výmene komunikačných rolí (raz ty, raz ja). Očný pohľad, gestá a slová vníma ako nevyhnutnú súčasť komunikácie.
- Majú pozitívny vplyv na rozvoj prvých slov. Ich časté opakovanie a hravá forma podporujú dieťa v tom, aby sa slovne zapojilo. Najskôr si však potrebuje riekanku či pesničku veľakrát vypočuť, kým príde moment, kedy sa zapojí a doplní slovo – najskôr jedno, potom dve, až raz dokáže celú riekanku povedať samo.
- Rozvíjajú sluchové rozlišovanie hlások. Prirodzeným vývinom si dieťa čoraz viac uvedomuje, že dve rôzne slová môžu byť zvukovo podobné, mať iný význam a pritom sa rýmovať (mačka – kačka). Znalosť riekaniek u detí zlepšuje ich citlivosť na jednotlivé zvuky materinského jazyka i na vnímanie rýmov či slabičnej štruktúry slov2. Tieto schopnosti sú dôležité nielen pre osvojovanie si jazyka, ale majú vplyv aj na osvojovanie si čítania a pravopisu o pár rokov neskôr.
- Vytvárajú známy, bezpečný priestor. Riekanky a piesne sa spájajú s rutinami. Častým opakovaním sa stávajú pre dieťa predvídateľné. Vie, kedy začínajú, kedy končia, čo sa robí počas nich. Dieťa sa tak cíti viac v bezpečí, pretože vie, čo bude nasledovať. To, že pozná nemennosť krokov, ho tiež povzbudzuje k tomu, aby sa zapojilo (či už pohybom alebo slovne). Zároveň si ich recitovanie či spievanie spája s milovanou osobou a zvyčajne aj dobrou náladou.
Pár knižných tipov plných riekaniek
Mária Rázusová-Martáková: Varila myšička kašičku (Buvik, 2022)
Dobre známe rytmické ľudové riekanky, rečňovanky, povedačky a veršíky a kus žiarivého Fullovho umenia k tomu. Možno vás raz s deťmi zavedú až do samotnej galérie. (Výborne sa budú hodiť na cestu!)
Ľudmila Podjavorinská: Žabiatko (Buvik, 2019)
Osemdesiat hravo ilustrovaných strán s dvadsiatimi tromi veršovanými rozprávkami. Kratučkými aj dlhšími, ktoré budú sprevádzať vaše dieťatko od batoľaťa spokojne až po Hviezdoslavov Kubín.
Mária Rázusová-Martáková: Môj macík (Eastone, 2010)
Absolútna klasika teraz už niekoľkých generácií, ktorá nikdy neprestane baviť. Ilustrácie nepresýtené detailmi, zapamätateľné rýmy – istotne si ešte sami niektoré pamätáte. Ideálna na čítanie rovno s plyšáčikom v ruke.
Daniel Hevier: Básnička ti pomôže (Buvik, 2019)
Pomáhacia knižka, to sa vždy hodí! Najmä pri každodenných povinnostiach, od ktorých deti najradšej odbiehajú. Hevierove básne vám budú pomáhať a robiť dobrú náladu od prebudenia až po zaspávanie.
- DI LIBERTO, G.M., ATTAHERI, A., CANTISANI, G. et al. Emergence of the cortical encoding of phonetic features in the first year of life. Nat Commun 14, 7789 (2023).
- HARPER, L. J. (2011). Nursery rhyme knowledge and phonological awareness in preschool children. The Journal of Language and Literacy Education, 7(1), 65-78.
Autorka je logopedička. Profesionálne sa venuje rozvoju reči a na sociálnych sieťach zvyšuje povedomie o logopédii, vývoji dieťaťa a komunikačných stratégiách ako @jazykovko.