Aké predmety učíš a v akých triedach?
Učím občiansku náuku ôsmakov a deviatakov.
Na ktoré tri knihy v tvojej triednej knižnici nedáš dopustiť a prečo?
Ikabog od J.K. Rowlingovej. Je to v podstate rozprávka, ale skrýva v sebe obrovskú hĺbku. Príbeh ukazuje, ako sa z prosperujúcej a šťastnej krajiny môže vinou zlých rozhodnutí, chamtivosti či zbabelosti stať krajina, ktorá je spoločensky, ekonomicky aj morálne rozvrátená. Popri čítaní kniha ponúka množstvo príležitostí na diskusie so žiakmi. Hovorí o fungovaní krajiny, o dôsledkoch rozhodnutí vodcov a o tom, ako sa šíria manipulácia, dezinformácie a strach. Zároveň zdôrazňuje hodnoty ako nádej, priateľstvo, odhodlanie, tolerancia a občianska angažovanosť. Skvelo približuje, prečo je dôležité hovoriť pravdu, zachovávať si svoju identitu a nezabúdať na hodnoty, ktoré nás robia lepšími.
Tiež ma úplne pohltil Darca od Lois Lowry. Dej sa odohráva v zdanlivo dokonalom svete, kde neexistuje bolesť, konflikty ani emócie. Všetko vyzerá pokojne a harmonicky – až kým nezačnete zisťovať, akú cenu spoločnosť za túto dokonalosť platí. Kniha je dokonalou voľbou pre žiakov vo veku 12 – 15 rokov. Jazyk je jednoduchý na pochopenie, ale príbeh otvára množstvo dôležitých tém, ktoré sú ideálne na diskusiu v triede.
A do tretice Chlapec, líška, krtko a kôň od Charlieho Mackesyho, príbeh o priateľstve, láske, odvahe a sebaprijatí, ktorý je podaný jednoducho a poeticky. Oceňujem univerzálnosť tejto knihy – jej posolstvá sú rovnako silné pre deti, tínedžerov aj dospelých. Hovorí o empatii, starostlivosti o druhých a dôležitosti prijať seba takých, akí sme. Krátke vety a pekné obrazy robia knihu dostupnou aj pre tých, ktorí bežne s čítaním zápasia.
Aká je tvoja najmilšia knižná aktivita, ktorú používaš vo svojej triede?
K tejto aktivite ma inšpirovala Dominika Bašárová, ktorá číta so svojimi stredoškolákmi. Aktivita v triede sa začína jednoduchou inštrukciou pre deti: „Doneste si knihu, ktorú chcete prečítať.“ Na začiatku hodiny potom venujeme prvých 15 minút tichému čítaniu, do ktorého sa zapájam aj ja ako učiteľ. Deti si môžu vybrať akúkoľvek knihu, ktorá ich zaujme, a ak zistia, že ich kniha nebaví, po tretej 15-minútovke ju môžu vymeniť za inú. Knihy, ktoré čítajú, ostávajú v škole v triednej knižnici, kde sú vystavené čelom dopredu, aby sa mohli inšpirovať aj ostatní spolužiaci. Počas tejto aktivity sa vyhýbame posudzovaniu či hodnoteniu kníh iných. Čítanie nie je spojené so žiadnym výstupom, prezentáciou ani hodnotením – je to len priestor na pokojné čítanie a dobrovoľné zdieľanie prečítaných príbehov. Cieľom je vytvoriť podmienky, ktoré deťom umožnia čítať, a ponúknuť im tri kľúčové veci: čas, priestor a možnosť výberu.
Akú vlastnú knihu si teraz nosíš do triedy pod pazuchou?
Hanaya Yanagihara – Malý život. Pripomína mi seriál Priatelia, ktorý môžem pozerať každý deň a neomrzí ma. No kým je seriál komediálny, táto kniha je skôr o tienistých stránkach života štyroch priateľov. Kniha môže byť pekným vzorom pre deti v tom, že sa netreba báť ani 700 stranového čítania.