Ako rozmanité ilustrácie pomáhajú deťom spoznávať svet

Ilustrácie v knihe nie sú iba ozdobou príbehu, ale jeho rovnocenným rozprávačom. Práve pomocou nich deti vstupujú do sveta kníh. Dávno predtým, než dieťa v škole prvýkrát otvorí šlabikár, sa učí čítať čítaním obrázkov. Prepája obrazy so slovami, vytvára súvislý dej a lepšie rozumie, čo sa v knihe deje.

Čítanie slov sa začína čítaním obrázkov

Už od prvých chvíľ po narodení sa v hlave dieťatka začína vytvárať kartotéka slov a slovných spojení. Tváre rodičov, ktoré dieťa vidí, sa stávajú prvými fotografiami v tejto kartotéke, a postupne k nej pribúdajú ďalšie predmety a tvary. Časom si k týmto obrazom dieťa priraďuje zvuky, ktoré sa s nimi spájajú – mama, tato, babi, havo. Zo spleti obrázkov a zvukov napokon vznikne prvé slovo, ktoré je výsledkom nespočetných pokusov dieťaťa rozhýbať jazýček. Predstaviť si to možno ako pexeso, v ktorom sa hľadá správna dvojica obrazu a zvuku.

Pexeso si mozog dokáže následne rozširovať. Keď dieťa napríklad vidí vonku psíka, učí sa, že to je havo. Alebo Pufo. A potom skúša hľadať v knižkách psíka, ktorý Pufa pripomína. Nájde psa, ktorému tiež hovoríme havo, má však úplne inú farbu než má Pufo. Tak si hlavička do kategórie havo začne prikladať viacero obrazov. Slovo havo môže znamenať veľmi veľa, občas trebárs zazrieme iba ucho.
Tak sa dieťa učí zovšeobecňovať. Raz je to psík, potom pes, potom havo alebo havko. K tomu pribúdajú slová štekať, skákať, poslúchať, ležať, búda. Alebo napríklad jablko. Nakrájané jablko, ohryzené jablko, jablko v miske s inými jablkami – to všetko sú jablká.

Náskok v čítaní a citlivejšie dieťa

Pri hľadaní rozdielov a podobností medzi najrozličnejšími podobami psíkov, jabĺk či domov sa dieťa pripravuje na zásadnú vec, a to spoznávanie písmen. Písmenká b, d, pg vyzerajú takmer rovnako, a predsa sú iné. Čím je kartotéka obrazov a zvukov dieťaťa širšia, čím viac slov obsahuje, tým ľahšie je preň hľadanie drobných odlišností. Keď dieťaťu pri čítaní ponúkate množstvo rozmanitých ilustrácií, budujete mu tak dôležitú výbavu, ktorá mu poskytne náskok pri učení sa čítať.

No citlivo vyskladané ilustrácie pomáhajú ešte inak: zdanlivo jednoducho dokážu vyjadriť veľké a zložité veci, na ktoré slová často nestačia. Ešte aj v dospelosti predstavujú jazyk, ktorému rozumieme. Obrazy prehovárajú tam, kde text mlčí. Nežné, veselé, čudesné, abstraktné aj priame – obrázky všemožného druhu prebúdzajú našu pozornosť, vyvolávajú v nás pocity, rozširujú nám zreničky, nútia nás nad svetom premýšľať.

Aj preto potrebujeme dobré ilustrátorky a ilustrátorov

Takých, čo robia knihu živou, hľadajú správnu kompozíciu, farby, štruktúry, a to všetko tak, aby ilustrácie rozprávali jednotne – medzi sebou navzájom a aj so samotným textom. Vždy s ohľadom na rozvíjajúceho sa čitateľa: menšie dieťa potrebuje jednoduchšie ilustrácie, väčšie vás zase rýchlo prekukne, ak mu ponúknete niečo triviálne.

Kvôli oceneniu komplexnej práce a talentu, ktorú do kníh ilustrátorky a ilustrátori vkladajú, vznikajú európske a celosvetové výbery najlepších ilustrovaných kníh pre deti. Medzi nimi nájdete mnoho ocenení, ktoré sú dielom slovenských ilustrátorských rúk. Pretože aj u nás sa tvoria svetové knihy.

Pozrite si ich galériu a neváhajte si tie, čo sa vám zapáčia, doplniť do svojej knižnice.

Podobné články