Skúsenosti učiteľov
Triedne knižnice vznikajú po celom Slovensku. Na tejto stránke nájdete odkazy učiteľov, ktorí ju založili vo svojich triedach.

Máte triednu knižnicu aj vy?
Príbehy skutočných triednych knižníc rozprávajú samy za seba. Ak si aj vy zažívate s tou svojou malé zázraky, napíšte nám na nasatriedacita@krajinacitatelov.sk. Nezabudnite priložiť aj fotku.
„Po vašich webinároch som začala premýšľať, ako deťom ukázať pozitívny čitateľský vzor. Najskôr som im začala každý deň čítať sama. Postupne som zapojila rodičov, učiteľov, spisovateľov a dokonca aj pána primátora, ktorí sa počas online vyučovania v čítaní deťom striedali. Najlepším zážitkom však aj tak bolo čítanie spoločnej knižky. Jedného chlapca to dokonca bavilo až natoľko, že vyhlásil: „Pani učiteľka, ja už viem, ako to skončí. Už som to nemohol vydržať, bol som si ju požičať v knižnici a dočítal som ju.“
„Najlepšiou odmenou pre deti za skôr dokončenú prácu na hodine sa stalo čítanie si z knihy – či už z knižnice, alebo vlastnej.“
„Som vám nesmierne vďačná za všetky rady, ako deti spriateliť s knihou a čítaním. Učím už 11 rokov a ešte sa mi nestalo, že by prváci čítali knihy v januári. Viem, že za to vďačím tomu, že im každé ráno čítam 15 minút. Ranné čítanie som si nevedela v praxi predstaviť, myslela som, že nebudeme stíhať s učivom, ale obavy boli zbytočné. Deti sa naň veľmi tešia, niekedy prosíkajú aby som čítala dlhšie. Váš webinár o čítaní rozčítal aj moju dcéru (siedmačku), ktorá dovtedy nečítala. Od septembra je z nej knihomoľka a z knižnice si donesie aj 10 kníh, ktoré len tak hltá.“
„Do školy idú deti takmer až o dva roky, ale už dnes poznajú viaceré písmenká, lebo sú zvedavé a vnímavé. Zatiaľ sa im najviac páči kniha o hovienkach a tie krásne veľké zvieratá.“
„Deti majú knihy rady, len im treba ukázať cestu.“
„Cez prestávku sú v triede vždy nejaké deti, ktoré si čítajú. Ak knižku nestihnú prečítať v škole, vezmú si ju na víkend domov, a v pondelok sa pustia do ďalšej. Je to neustály knižný kolotoč, nad ktorým obdivne otvárajú oči aj kolegyne.“
„Od chvíle, kedy som do triedy priniesla deťom objednané knihy, sú tieto v pohybe. Mám v triede 20 tretiakov a v poličke sú tri knihy, ostatné sú neustále medzi deťmi. Mala som dvoch nečitateľov. Jeden z nich už číta tretiu knihu. Potom mám žiaka, ktorý už prečítal 11 kníh. Deti sú zlaté, chodia mi cez prestávku hovoriť zaujímavosti z kníh. Často sa aj cez prestávku uložia dozadu na žinenku a čítajú si. Dnes sme diskutovali o právach čitateľa. V poslednom čase sa mi zdá, že sa viac pýtajú. Pozitívne je, že čítajú aj deti, ktoré majú slabšiu techniku čítania. Výber kníh je naozaj je veľmi dôležitý.“
„Bola som tak fascinovaná webinárom Trieda, v ktorej sa číta pre radosť, že som o ňom nedokázala nehovoriť. Zapojila som deti do projektu a odoslala objednávku. To bolo všetko – ostatné za mňa urobili knihy. Kolegyniam sa páči, že keď prídu ku mne do triedy, nájdu niekoho s knihou. Vždy som mala v triede nejakú poličku s knihami, ale bola skôr na okrasu. Teraz je knižnica v triede centrom diania.“
„V našej ZŠ je takmer 80 % žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, prevažne z rómskej komunity. Tieto deti sú veľmi živé a spontánne, ale často sa nevedia sústrediť. Je to ťažká práca aj napriek mojim 20-ročným skúsenostiam, niekedy mi skrátka dochádzajú sily. Ale! Inšpirovala som sa vašimi webinármi a skúsila do triedy priniesť komiksy. Nenápadne som ich nechala na policiach a občas som z nich na hodinách čítala. A hádajte, čo sa stalo… 🙂 Cez prestávky som ich nachytala s knihami v ruke. Hurá, podarilo sa!“
„Rada deťom požičiavam knihy i z knižnice. Deti ju začali vo väčšej miere navštevovať, čomu sa veľmi potešila i pani knihovníčka. Na základe vašich webinárov som poskytla pestrý zoznam kníh obecnej knižnici, ktorá dostala dotáciu na nákup nových kníh. Deti sa mi podarilo naštartovať k čítaniu a poviem pravdu, že som sa ešte viac rozčítala i ja sama, aby som im šla príkladom.“
„Knihy som vyberala intuitívne, čo by sa tak mohlo mojim deťom páčiť a po čom by siahli vo svojom voľnom čase či už pri prestávkach, medzi vyučovacími hodinami, alebo v školskom klube. Priznám sa, že som bola aj trochu nervózna, či sa im bude môj výber kníh páčiť. Či ich vôbec budú čítať, či sa im budú jednotlivé žánre páčiť, či nebudú zapadať prachom. Ako veľmi som sa mýlila. Je to jedno z najlepších rozhodnutí, ktoré som mohla urobiť pre svoju triedu, pre moje deti.“
Vrátiť sa späť do Krajiny čitateľov