Aké predmety učíš a v akých triedach?
Učím angličtinu a pár hodín ruského jazyka na Gymnáziu Dominika Tatarku v Považskej Bystrici. V anglickej bilingválnej vetve najnovšie učím predmet Písanie.
Na ktoré tri knihy v tvojej triednej knižnici nedáš dopustiť a prečo?
Na poličkách máme viacero obrázkových kníh, ktoré sú zdanlivo pre menšie deti, ale tínedžeri po nich radi siahajú, lebo sa dajú prečítať za krátky čas a dá sa k nim vracať. Jazero je medzi týmito knižkami vyššia „pilotáž“ – minimalistický text, zvláštne ilustrácie i formát knihy. Myslím, že táto kniha pomáha pochopiť, čo všetko môže byť literatúra a umenie, že dôležité myšlienky nemusíme objaviť len v hrubých knihách s dlhokánskymi, zložitými vetami.
Som veľkou zástankyňou konceptu nenásilnej komunikácie a útla knižka Co řeknete, změní váš svět zhŕňa jej základnú filozofiu. Dá sa čítať klasicky – od začiatku do konca. Ale aj náhodný čitateľ alebo čitateľka tu môže objaviť niečo, čo im pomôže v komunikácii s tými okolo.
Kniha Umenie – Záhady a rébusy zas predstavuje 36 svetoznámych umeleckých diel podaných prostredníctvom hádaniek, zameraných hlavne na pozorné vnímanie obrazu. Nie je to titul pre fajnšmekrov vizuálneho umenia, ale aj letmé „prestávkové“ nahliadnutie do takejto knihy prispeje k zapamätaniu si najdôležitejších diel z dejín umenia.
Aká je tvoja najmilšia knižná aktivita, ktorú používaš vo svojej triede?
Párkrát do roka, predtým, než idem na hodiny, ktoré zastupujem, vybrakujem z našej triednej knižničky obrázkové knihy, komiksy a knihy s minimom textu. Na začiatku hodiny oznámim žiakom, že na tejto hodine prečítajú aspoň tri knihy. Po tom, ako sa pobavím na ich počiatočnom zdesení, rozložím po laviciach knihy a vyzvem ich, aby si vybrali a čítali. Po chvíli zistia, že prečítať také knihy, aké som priniesla, naozaj nie je problém a zakrátko si už medzi sebou knihy vymieňajú, ukazujú si v nich, čo ich zaujalo a diskutujú o nich. Knihy nijako nerozoberáme, nerobíme s nimi žiadne vzdelávacie aktivity, prosto nechávam žiakov, aby si užívali radosť z chvíle s knihou.
Akú vlastnú knihu si teraz nosíš do triedy pod pazuchou?
Nedá mi nespomenúť knihu Thomasa Gordona: Škola bez poražených, ktorú nenosím fyzicky do triedy, ale veľmi ma ovplyvnila. Ako mentorka učiteľov si všímam, že pedagógov trápia hlavne komunikačné výzvy a problémy so správaním. Táto kniha môže pomôcť mnohé tieto zádrhele riešiť.
Momentálne ale so sebou nosím knihu Ricka Rubina Tvorivý akt: Spôsob bytia. Kúpila som si ju primárne preto, aby som si pomenovala procesy a stavy, ktoré prežívam, keď sama píšem, ale prišla som na to, že hovorí o mnohých veciach, ktoré sa týkajú i vzdelávania. Aj kvalitné učiteľstvo je tvorivý proces, občas až umenie.